čtvrtek 11. srpna 2016

Jablonec n.N. - dolní nádraží

Tak se jmenuje jedno z jabloneckých nádraží. Je to to první, přijíždíme-li od Liberce. To místo je, dík své minulosti i poloze, z mnoha důvodů velmi zajímavé. V minulých letech to tu bylo všechno velmi zmodernizované, mám tím na mysli nejen obě kolejové tratě spojující sousední města Jablonec n.N. a Liberec, ale také silniční komunikaci s přilehlou kruhovou křižovatkou a v neposlední řadě i lesopark ležící nad nádražím, nad oběma traťěmi a silnicí, když právě odtud, ze zbudované zde vyhlídky, lze celý prostor dobře přehlédnout. (viz odkaz: lesopark ).
Procházka Z D E

Rekonstrukce a modernizace kolejových tratí, tramvajové a vlakové, probíhaly prakticky současně, nebyly však na sobě nijak závislé, byly to dvě různé akce. Nádražní kolejiště bylo redukováno pouze na jedinou trať, vždyť zboží na „náklad“ se tu již leta neuplatňuje, natož jeho překládka z „městské kolejové dopravy“ - jak se kolejový a tramvajový systém dopravy v Jablonci n.N. nazýval celým jménem, a který zrušen byl už v šedesátých letech minulého století. Sváželo se sem a na vagony nakládalo především „Jablonecké zboží“, skládalo a rozváželo pak uhlí, ale také „pošta“. Úzkorozchodné koleje vytrhány byly již v té době.

A to je ta zajímavost, ta naše zajímavost. Rozchod tratě Českých drah je normální jako všude jinde, tedy 1.435 mm. Ale naše tramvaj, ta je úzkorozchodná s rozchodem 1.000 mm. Se svojí délkou 13km to je nejdelší meziměstská tramvajová linka v ČR a denně přepraví cca 11.000 pasažérů. A zajímavost druhá – trať je ve většině své délky jednokolejná a četnými výhybnami dovoluje až šestiminutové intervaly mezi jednotlivými spoji. Taková intenzita spojů však využívána není, snad kdyby se vrátila sláva zdejších veletrhů a výstav, kdy davy mezi oběma městy nebraly konce. Jo … a víte, že většina nástupišt na zastávkách je dnes v zimním období, klesne-li teplota pod bod mrazu, vyhřívána? A to se, myslím, v našich klimatických podmínkách opravdu cení.

Obě zastávky, vlaková a tramvajová, spolu prakticky sousedí, ta vlaková – neboť o nádraží se již vskutku hovořit nedá, což dokumentuje i chátrající drážní budova – se jmenuje celým názvem Jablonec nad Nisou - dolní nádraží. Ta tramvajová „jen“ Jablonec Brandl, to po sousední bývalé výtopně. Název vlakové stanice, kupujete-li lístek na hlavní jablonecké nádraží, evokuje k vyslovení přání „Jablonec hlavní nádraží“. Ale chyba lávky, to vám pracovníci na pokladně, např. v Liberci, vůbec nerozumí, taková stanice totiž neexistuje. I když vláček v našem městě projíží několika stanicemi … kromě té s přívlastkem „dolní nádraží“, máme ještě Jablonec n.N. - centrum, - zastávka, - Paseky, tak ta s přívlastkem „hlavní nádraží“ , byť se o hlavní nádraží, tedy v našem jabloneckém případě spíše „nádražíčko, opravdu jedná, tak ta mezi nimi není. Ta hlavní jablonecká stanice je prosta jakéhokoliv přívlastku a jmenuje se jenom Jablonec nad Nisou.

Nemyslete, že to jsou nějaké „bludy nebo bláboly“. Byl jsem svědkem u pokladny v Liberci, jak se cestující s pokladní nemohl domluvit, když žádal Jablonec n.N. - hlavní nádraží. Počítač to totiž nemohl najít. Celé dohadování trvalo snad celých deset minut, během kteréžto doby dikce i intenzita hlasů různě kolísaly, stoupaly i klesaly za vzrůstající nervozity tvořící se fronty, až nakonec přivolaný „nadřízený“ situaci vyjasnil, pokladní se zastal a cestujícímu vysvětlil, že žádá lístek do neexistující stanice. Ten se musel spokojit s tím, že prostě na „hlavní nádraží“ nepojede.
Procházka Z D E

To jsem, jen tak pro zajímavost, trošku odbočil. Vraťme se ale na „dolní nádraží“. Tak by mě zajímalo, víte, byť denně kolem jezdíte ať autem, tak tramvají, nebo jste na procházce v sousedním lesoparku Žižkův vrch, jak vlastně pérón toho nádraží v současné době vypadá? Byli jste se tam podívat? ... Udělal jsem tu procházku se svým pejskem Brunem za vás. Jednou z rána mě to napadlo. Plac, dlážděný, je tam vskutku velký. Je to tam pusté, takové depresívní. Ne až tak uklizené, jak to vypadá ze silnici, z tramvaje. Nádražní budova ve své oprýskané šedi dokumentuje snad už jen svoji nepotřebnost. Místo ní zbudován jen takový přístřešek, ale v moderním designu, prostě jenom zatávka. Víc dnes není potřeba. Ale s amplionem, tak jako všechny zastávky, dálkově ovládaným z „centrály“ . Všechno to jaksi dokumentuje úpadek nákladní železniční dopravy a zárovň nástup nových technologií. A na konci, při výjezdu na západ k Liberci hromada větví a jakéhosi „šubruňku“, tak to nějak nekorersponduje jinak s pěkně upraveným okolím, ani s moderními vlakovými soupravami, jež tu ČD provozují, ani s pohodlnou klidnou jízdou, kterou nový železniční svršek dovoluje.
Procházka Z D E

Prosím, máte-li zájem, na naší procházce nás doprovoďte. Z bývalého "perónu" se nabízí i pěkné pohledy do lesů, na bývalou výtopnu, na objek dnes největší kryté lezecké arény v širokém dalekém okolí, na celkovou kultivovanost této v minulosti zanedbané části našeho města.
Fotografie: Z D E

Žádné komentáře:

Okomentovat