Tak se jmenuje jedno z jabloneckých
nádraží. Je to to první, přijíždíme-li od Liberce. To místo
je, dík své minulosti i poloze, z mnoha důvodů velmi zajímavé.
V minulých letech to tu bylo všechno velmi zmodernizované, mám
tím na mysli nejen obě kolejové tratě spojující sousední města
Jablonec n.N. a Liberec, ale také silniční komunikaci s přilehlou
kruhovou křižovatkou a v neposlední řadě i lesopark ležící
nad nádražím, nad oběma traťěmi a silnicí, když právě
odtud, ze zbudované zde vyhlídky, lze celý prostor dobře
přehlédnout. (viz odkaz: lesopark
).
Procházka Z D E |
Rekonstrukce a modernizace kolejových
tratí, tramvajové a vlakové, probíhaly prakticky současně, nebyly však na sobě nijak
závislé, byly to dvě různé akce. Nádražní kolejiště bylo
redukováno pouze na jedinou trať, vždyť zboží na „náklad“
se tu již leta neuplatňuje, natož jeho překládka z „městské
kolejové dopravy“ - jak se kolejový a tramvajový systém dopravy
v Jablonci n.N. nazýval celým jménem, a který zrušen byl už v
šedesátých letech minulého století. Sváželo se sem a na vagony
nakládalo především „Jablonecké zboží“, skládalo a
rozváželo pak uhlí, ale také „pošta“. Úzkorozchodné koleje
vytrhány byly již v té době.
A to je ta zajímavost, ta naše
zajímavost. Rozchod tratě Českých drah je normální jako všude
jinde, tedy 1.435 mm. Ale naše tramvaj, ta je úzkorozchodná s
rozchodem 1.000 mm. Se svojí délkou 13km to je nejdelší
meziměstská tramvajová linka v ČR a denně přepraví cca 11.000
pasažérů. A zajímavost druhá – trať je ve většině své
délky jednokolejná a četnými výhybnami dovoluje až
šestiminutové intervaly mezi jednotlivými spoji. Taková intenzita
spojů však využívána není, snad kdyby se vrátila sláva
zdejších veletrhů a výstav, kdy davy mezi oběma městy nebraly
konce. Jo … a víte, že většina nástupišt na zastávkách je
dnes v zimním období, klesne-li teplota pod bod mrazu, vyhřívána? A to se, myslím, v našich klimatických podmínkách opravdu cení.
Obě zastávky, vlaková a tramvajová,
spolu prakticky sousedí, ta vlaková – neboť o nádraží se již
vskutku hovořit nedá, což dokumentuje i chátrající drážní
budova – se jmenuje celým názvem Jablonec nad Nisou - dolní
nádraží. Ta tramvajová „jen“ Jablonec Brandl, to po sousední
bývalé výtopně. Název vlakové stanice, kupujete-li lístek na
hlavní jablonecké nádraží, evokuje k vyslovení přání
„Jablonec hlavní nádraží“. Ale chyba lávky, to vám
pracovníci na pokladně, např. v Liberci, vůbec nerozumí, taková
stanice totiž neexistuje. I když vláček v našem městě projíží
několika stanicemi … kromě té s přívlastkem „dolní
nádraží“, máme ještě Jablonec n.N. - centrum, - zastávka, -
Paseky, tak ta s přívlastkem „hlavní nádraží“ , byť se o
hlavní nádraží, tedy v našem jabloneckém případě spíše
„nádražíčko, opravdu jedná, tak ta mezi nimi není. Ta hlavní
jablonecká stanice je prosta jakéhokoliv přívlastku a jmenuje se
jenom Jablonec nad Nisou.
Nemyslete, že to jsou nějaké „bludy
nebo bláboly“. Byl jsem svědkem u pokladny v Liberci, jak se
cestující s pokladní nemohl domluvit, když žádal Jablonec n.N.
- hlavní nádraží. Počítač to totiž nemohl najít. Celé
dohadování trvalo snad celých deset minut, během kteréžto doby
dikce i intenzita hlasů různě kolísaly, stoupaly i klesaly za
vzrůstající nervozity tvořící se fronty, až nakonec přivolaný
„nadřízený“ situaci vyjasnil, pokladní se zastal a
cestujícímu vysvětlil, že žádá lístek do neexistující
stanice. Ten se musel spokojit s tím, že prostě na „hlavní
nádraží“ nepojede.
Procházka Z D E |
To jsem, jen tak pro zajímavost,
trošku odbočil. Vraťme se ale na „dolní nádraží“. Tak by
mě zajímalo, víte, byť denně kolem jezdíte ať autem, tak
tramvají, nebo jste na procházce v sousedním lesoparku Žižkův
vrch, jak vlastně pérón toho nádraží v současné době vypadá?
Byli jste se tam podívat? ... Udělal jsem tu procházku se svým
pejskem Brunem za vás. Jednou z rána mě to napadlo. Plac,
dlážděný, je tam vskutku velký. Je to tam pusté, takové
depresívní. Ne až tak uklizené, jak to vypadá ze silnici, z
tramvaje. Nádražní budova ve své oprýskané šedi dokumentuje
snad už jen svoji nepotřebnost. Místo ní zbudován jen takový
přístřešek, ale v moderním designu, prostě jenom zatávka. Víc
dnes není potřeba. Ale s amplionem, tak jako všechny zastávky,
dálkově ovládaným z „centrály“ . Všechno to jaksi
dokumentuje úpadek nákladní železniční dopravy a zárovň
nástup nových technologií. A na konci, při výjezdu na západ k
Liberci hromada větví a jakéhosi „šubruňku“, tak to nějak
nekorersponduje jinak s pěkně upraveným okolím, ani s moderními
vlakovými soupravami, jež tu ČD provozují, ani s pohodlnou
klidnou jízdou, kterou nový železniční svršek dovoluje.
Procházka Z D E |
Prosím, máte-li zájem, na naší
procházce nás doprovoďte. Z bývalého "perónu" se nabízí i pěkné pohledy do lesů,
na bývalou výtopnu, na objek dnes největší kryté lezecké arény
v širokém dalekém okolí, na celkovou kultivovanost této v
minulosti zanedbané části našeho města.
Fotografie: Z D E
Fotografie: Z D E
Žádné komentáře:
Okomentovat