sobota 11. února 2017

Hovory, ovšem... únorové

Únor… a máme tu únor. Ten ze zimních měsíců prostřední. Když mě děda před snad padesáti lety učil stříhat stromky, vždycky: „Až po těch druhejch zimních mrazech, až po těch únorovejch!“ říkával. Jo, bylo to ještě v době, kdy platila nějaká pravidla, která i průběh roku dodržoval. Letošní zima zdá se býti podobnou těm dávným, takže zřejmě se ještě máme nač těšit a pak, po těch mrazech se snažit zkultivovat ty své stromy, jak ty „in natura“, tak i ty pomyslné.
Před kavárnou "Jiný kafe", třetí zleva Radek Lehkoživ

A na co se těšit rozhodně máme i na našich pravidelných rýnovických „Hovorech, ovšem...“, kdy únorovou kultivaci vašich duší vám určitě mohu přislíbit. Po listopadové návštěvě mladého a velmi úspěšného básníka Martina Trdly, přivítám spolu s osvědčeným pianistou Mirkem Tomešem, spolu s vámi a s „naší Petrou, šéfovou z Domečku“, mezi námi člověka, mladého chlapa, ověnčeného gloriolou snad nejvydávanějšího současného našeho básníka.... a největšího, však uhlídáte.
Milan Brož a Radek Lehkoživ

Hned hned to dosvědčím. „A mrdne-li Theatrálium Příšeří se Tanga“.
Ne ne, nehledejte žádný jinotaj. To jsem jenom vyjmenoval tituly básnických sbírek, které našemu hostu vyšly v letech 2006 až 2015. A pro letošní rok se chystá vydání sbírky další.

Tak já to teda prozradím, pro znalé je jeho jméno už stejně jasné. Ostatně stačí to jméno napsat ve vyhledavači Googlu a odkazů se vám objeví na celý večer. Našim vzácným... ale dovolte mi ještě jednu malou vsuvku: že „čouhám“ nad ostatní, na to jsem si při mé postavě zděděné po otci už zvykl. Tak i v „Jiným Kafi“, žižkovské to kavárně, kam jsem se dostal díky Zoře Šimůnkové. Organizuje tam proslulé „Večery přiměřených depresí“, vyhlašuje literární soutěže a vůbec...tak. Ostatně ona sama našim hostem byla v roce minulém. Tak se vrátím k tomu čouhání, že někdo „čouhá“ ještě nade mne, na to opravdu moc zvyknutý nejsem, leč toho večera se stalo, naaranžovali nás pěkně pospolu a fotili. A tak jsem ho poznal, … našim vzácným hostem únorových „Hovorů...“ je český básník, narozený v Kroměříži 6.5.1975, pan Radek Lehkoživ.

                                                                                          milan brož

Za pozvánkou dovolil jsem si umístit i několik ukázek tvorby.


Tanga

Když jsem z ní stáhnul
její sněhobílá tanga
(a ona ještě po tom tahu spala)
Proužek měl nepatřičnou
barvu přezrálého manga
(a já poznal, že taky není dokonalá …)


  U Velasů 

           Kdo nechlastal U Velasů
           neví, co je to za krásu...
           Tramvaj duní restaurací,
           Štěpánka se domů vrací.
           Neví, že jsem v hospodě,
           tráví večer v pohodě.
           Až k ní ta zvěst dorazí,
           Štěpánka mě přerazí.



Židle

Pod stolem
u stolu
židle – má milá

Kolikrát
ta už mi
posloužila!

Dojatě
prdel má
v sedě se
zachvěje…

Jenom ty
má milá
chápeš vždy
jak mně je…



Jsem

Jsem:

sen, který schne
za svitu hvězd

zbloudilý poutník
jenž nevrací se z cest

ztracený syn
nikdy nenalezený

potomek touhy
co vzešel z lůna ženy

tak co bych chtěl být víc ?!

No přece NIC…!


Sbohem a šáteček

Sbohem a šáteček!
Už žádné příště!

Výkřik se proměnil v dusivý smích
a v hlavě zbylo jen pohřebiště
všech mých padlých buněk
mozkových…


 Holubi

(věnováno B. Hrabalovi)

často mívám chuť nebýt
a ta chuť s věkem roste

každým dnem je těžší přežít
dnes myslím na to posté

každý den toužím
ať je to za mnou
ať to mám konečně z krku

ve třetím patře
holubům sypu
- toužím mít křídla

vrků!



Na dno

Šlo to tak snadno
spadnout až na dno

sletět až z vršku
rozbít si držku…

a teď jen stěží
zůstávám svěží

-

Drápat se zpátky?
Na to jsem krátký…


Kariéra

Dnes jsem zase za pár drobných
koupil opici

z podřízené se však záhy
stala velící!

 Ještě ne…

Ještě jsem nedojed
svůj krajíc chleba!

Ještě jsem nedopil
pohár až do dna!

Ještě se ve světle
lucerny mihotám…

Ještě ti nepatřím
země má… - rodná?


Habaděj

Mám peněz habaděj
- prodal jsem beznaděj!

Teď pláču radostí
- nad novou starostí…



Další pokus


Sypu si do dlaně
všecky své prášky

mocnými doušky je
zapíjím z flašky…

-

Najednou vidím se
- jakoby shora...!

Do hajzlu – hejbu se
- zas jsem to zvoral…


Antibigotní

Ve staré křesťanské bazilice
vrtal jsem sochu
v svitu svíce

až konečně jsem – proklatě
přišel k samotné
Podstatě!

Pak šťasten řval jsem z atria:

Heuréka – z dřeva’s Maria!!!

Co můžeš udělat dnes…

Na hrudi ve vlasech ztrácejí
se roztomilá ňadra…

Polaskám je hned raději
za pár let mohou viset zvadlá…


Můj byt

Kdosi za dveřmi mého bytu
dnes večer se mi vysmíval
že já už dávno nebydlím tu
ať táhnu zase o dům dál!

Když rozrazil jsem vztekle dveře
opravdu velmi rozezlen
zas z druhé strany hlas mě vyzval
ať táhnu z jeho bytu ven!


Evoluce

Miluji příběhy, co berou lidem iluze a dech!
Sám ovšem zůstávám raději v teple a klidu…
Dříve snad lezl jsem velmi rád po stromech,
dnes raděj na zemi snáším svou bídu…




Koloběh životů

Jednou se vrátím tam,
odkud jsem povstal v pomíjivost…
(Za trest anebo za odměnu?)

Až se však znova narodím
v tom příštím, lepším světě,
na ta místa již nevzpomenu…

Jednou se vrátím tam,
kam má pamět už nesahá,
odkud jsem vyšel z věčnosti…

Až se však znova narodím,
v tom příštím, smutném světě,
budu zas mít věčné starosti…




Žádné komentáře:

Okomentovat