úterý 26. dubna 2016

Hovory o vernisáži výstavy v Žitavě

Více fotografií: Z D E



Před několika dny, v sobotu 23.dubna, proběhla v Žitavě pod názvem "Meditace v trojzemí" vernisáž výstavy malíře Václava Kocuma z Jablonce n.N. O vernisáži jsme zaslechli tento hovor:

  • Tak cos říkal, že mi řekneš, jak to bylo s tou Žitavou.
  • Ale ne, ne s tou Žitavou, s tou vernisáží... to ti vyprávět nebudu, to je jako vždycky... nápad, domluva, prostřednictvím někoho, nervy jestli se to stihne, jak se to převeze a tak...
  • No a?
  • No vernisáž byla, tak se to stihlo.
  • Všechno to měl hotový?
  • No to je právě ta otázka. A o tý Žitavě … já chtěl o tom obrazu ŽITAVA!
  • Prosím tě, co bylo s tím obrazem?
  • No právě, jak ses ptal, jestli to měl hotový...
  • Aha... nebyla hotová.
  • Ale byla hotová, vždyťs to viděl, ne? „Žitava v ranním oparu“. Ale byly to nervy.
  • Tak tomu nerozumím, já jsem myslel, že to byly nervy s tou vernisáží!?
  • No s tou taky, ale to byly nervy až jako v druhý řadě. Ale v první řadě to byly nervy s tím obrazem. No protože když není hotovej stěžejní obraz, tak není hotová vernisáž. Jenomže on to nikdo nepozná, když to není hotový.
  • Jak to, že nepozná?
  • Když to nikomu neřekneš, tak to nikdo neví!
  • ? ? ?
  • No tak si to vem...Žitava v raním oparu... Žitava v mlze! Myslím, že má sedm věží...no tak si to vem, když jde mlha po ránu, ... dyť tam jde ta mlha od řeky, on Nisy, od Naisky … jak my říkáme, a z těch dolů polskejch, z těch taky.
  • To tam je tolika mlhy? A jak to souvisí s tím, jestli to má hotový?
  • ...tak jak můžeš dopředu vědět, kolik je věží viditelnejch?! No... někdy jsou vidět všechny, někdy třeba jen dvě, někdy jen tři. Malíř měl den před tím jen tři věže hotový. No úplný nervy...tak mu říkám, ať to udělá, že to je už hotový. Hustá mlha a posouvá se, tak nemusej bejt všechny věže vidět … to víš, to máš jako v Chomutově. Tam ta mlha tekla ulicema, od Prahy, pěkně podjezdem na křižovatku a pak se to tam rozdělilo do ulic. Ze sedmýho patra jsem na to koukal.
  • A jó – on na to, - takže jaká bude mlha, tolik bude věží!
  • No asi tak bych to viděl...a nikdo neví, že to není hotový, když je ta mlha, no...! Bude to hotový pro ten den, pro tu ranní mlhu toho dne, né?!
  • A jooo, no tos mě teda uklidnil – mi Václav, ten malíř, tehdá v tý hospodě řekl .
  • A jak to dopadlo?
  • Dopadlo to tak, že mlha trochu padla a nakonec byly vidět všechny!
  • Malíř je domaloval, jo?!
  • Jaký domaloval?...jsem ti vysvětlil, na tý mlze že to záleželo, prostě byly všechny, všech sedm … víc ze mě nedostaneš!
Více k výstavě: Z D E


Žádné komentáře:

Okomentovat