čtvrtek 30. června 2016

Šumava v Jablonci n.N.

ŠUMAVA

Šumava leží na jižní hranici našeho státu s ...
Správně, mohl bys mít za jedna. Ale..., víš že ...my dneska mluvíme o našem městě, víš!?...o Jablonci nad Nisou

Šumava - Jablonec nad Nisou, sídliště Vysoká
Přes hráz a vody jablonecké/mšenské přehrady můžeme pozorovat: zcela vlevo věžové domy v Jabloneckých Pasekách, dále doprava sídliště Šumava v pozadí s komínem s bývalé pasecké teplárny. Mezi komínem a věžovým domem je při zvětšení snímku dobře vidět věžičku základní školy, podle které se čtvrti říká Na Šumavě. Vpravo druhá etapa sidliště . Na horizontu asi uprostřed věž rozhledny Černá Studnice.


Každého neznalého, tedy nejablonečáka asi teď napadne: Co to tady je za nesmysly. Kdo to tady plete Šumavu a Jablonec, kterej přece je v Jizerkách, ne? Vždyť to je přes celou republiku!

Také jsem si to před léty, když jsme se byli nastěhovali do druhého bloku druhého vchodu druhého patra jako druhá partaj toho paneláku do právě se rodícího největšího jabloneckého sídliště na břehu jablonecké, přesněji mšenské přehrady. Něco jsem sháněl, místní poradili: 
Zajdi na Šumavu, když ne jinde, tam to seženeš!

Co mi to tu blábolej? - 
si říkám a raději se přeptám ještě jiného: No na Šumavě, když ne tam, tak to tady neseženeš, ještě v Liberci,...ale když ne na Šumavě, tak asi ani tam!

Jak to teda je?

Takhle. Jel jsem dvojkou místní dopravy na sídliště Vysoká. A byl spokojený, totiž ... nejen, že to tam měli, ale také jsem se dozvěděl, jak to je s tou Šumavou v Jablonci nad Nisou. Prostě tomu sídlišti se neřekne jinak, nežli Šumava, ....Na Šumavě ...maj to na Šumavě ...bydlí na Šumavě, a tak. Leč proč, to mi říci nedokázali. Tak jsem se zatím spokojil s tím, že máme v Jablonci Šumavu, ale hlavou mi to, samozřejmě, vrtalo stále.

A tak šel čas až jednoho dne jsem se to dozvěděl. Totiž, Ta škola...- říkal starousedlík a pokračoval „...ta základní, jo, ta stará, co má ale tu novou přístavbu, ta s tou věžičkou s hodinami, né... nejdou, už řadu let, a...“ - a tak mi to celé vysvětlil a je to jednoduché, žádné čáry, a je to tedy takto: Škola vznikla v roce 1914. Na její stavbě se podíleli zedníci z jihu Čech, ze Šumavy. Tak to tenkráte bývalo, chodili z toho kraje za prací nejen po Čechách, ale do celého světa. A tak Jablonec má od té doby Šumavu, po těch zednících se tam tak začalo říkat.

PS.
A jak to je s těma hodinama dnes? Jdou, už zase řadu let jdou, ono po revoluci „už zase jde“ více věcí, ale to, že jdou ty hodiny, patří k těm … abych použil místního výrazu … k těm věcem „kalým“.









Žádné komentáře:

Okomentovat